· REFERÈNCIES ·

DISSENYADORS

GERD ARNTZ (1900-1988) - Alemanya








Aspectes gràfics:
Colors plans / Futura / Estructura predefinida  / Contrast entre blanc i negre

Aspectes sígnics:
Ordre / Comunicació simplificada i efectiva

* infografia 
* pictogrames

HERBERT BAYER (1900-1985) - Àustria








Aspectes gràfics:
Fotomuntatge / Architype Bayer (Sans Serif) /  Mínúscules / Minimalisme / Geometria pura

Aspectes sígnics:
Racionalisme / Disseny funcional 

* Bauhaus
* Disseny interiors
* Disseny expositiu
* Tipografia
* Publicitat

HERBERT MATTER (1907-1984) Suïssa






Aspectes gràfics:
Fotomuntatge / Composicions dinàmiques 

Aspectes sígnics:
Innovació / Trencar esquemes / Surrealisme

* Procés gràfic / fotomuntatge
* Identitat corporativa / Publicitat


JOSEF MÜLLER-BROCKMANN (1914-1996) - Suïssa








Aspectes gràfics:
Pal sec / Retícula / Asimetria / Colors plans / Harmonia visual / Formes geomètriques simples

Aspectes sígnics:
Dinamisme / Objectivitat / Claredat / Senzillesa / Disseny funcional / Musicalitat

* estil suís 
* retícula
* disseny gràfic
* disseny editorial

PAUL RAND (1914-1996) - EUA









Aspectes gràfics:
Colors plans / Composicions dinàmiques / Criteris gràfics adaptats a l'encàrrec

Aspectes sígnics:
Innovació / Creativitat / Propostes trencadores i enginyoses / Diversitat / Polifacètic

* disseny gràfic
* identitat corporativa
* disseny editorial
* publicitat

HERB LUBALIN (1918-1981) - EUA








* disseny gràfic
* publicitat
* tipografia

SAUL BASS (1920-1996) - EUA








* títols de crèdit
* disseny gràfic

OTL AICHER (1922-1991) - Alemanya











Resultado de imagen de rotis tipografia

Aspectes gràfics:
Disseny reticular / Tipografia Rotis  / Colors plans

Aspectes sígnics:
Innovació / Modernitat / Ordre / Senzillesa / Comunicació efectiva i funcional

* tipografia
* pictogrames
* senyalització
* identitat corporativa







Aspectes gràfics:
Superposició de capes / visions tridimensionals  / Colors plans

Aspectes sígnics:
Innovació / Modernitat / Comunicació interactiva efectiva i funcional 

* Gràfica interactiva
* Comunicació visual









Aspectes gràfics:
Colors plans / Formes corbes / Criteris gràfics adaptats a l'encàrrec

Aspectes sígnics:
Innovació / Creativitat / Disseny institucional - Dissenyador crític

* disseny gràfic
* identitat corporativa
* disseny editorial

IKKO TANAKA (1930-2002) Japó




Aspectes gràfics:
Colors plans / Retícula / Figures geomètriques / Traç lliure - Cal·ligrafia

Aspectes sígnics:
Innovació / Creativitat / Establir cincle entre disseny oriental i  disseny occidental

* Disseny editorial / Cartellisme
* Imatge corporativa
* Tipografia / Cal·ligrafia





Aspectes gràfics:
Colors plans / Figures geomètriques 

Aspectes sígnics:
Innovació / Creativitat / 

* Disseny gràfic ambiental
* Senyalística






Aspectes gràfics:
Helvetica / Geometria pura / Colors plans / Retícula / Estructura definida / Tipografia Our Bodoni

Aspectes sígnics:
Racionalisme / Disseny funcional / Disseny atemporal / Minimalisme

* disseny de producte
* disseny gràfic
* identitat corporativa
* disseny de la informació





Aspectes gràfics:
Composició desordenada / Tipografies Pal Sec modificades / Superposició d'elements

Aspectes sígnics:
Innovació / Disseny juvenil, dinàmic, fresc, atrevit, trencador 

* disseny gràfic
* tipografia
* identitat corporativa





Aspectes gràfics:
Composició desordenada / Superposició d'elements / Textures digitals / Fotomuntatge

Aspectes sígnics:
Innovació / Disseny juvenil, dinàmic, fresc, atrevit, trencador 


* disseny gràfic experimental
* disseny editorial






Aspectes gràfics:
Composició lliure / Traç irregular / Il·lustració / Colors plans

Aspectes sígnics:
Innovació / Disseny dinàmic, fresc, atrevit, desenfadat


* disseny gràfic 
* disseny de producte
* disseny editorial
* identitat corporativa
* il·lustració / còmic






Aspectes gràfics:
Disseny pixelat / blanc i negre / Tipografia Chicago, Athens, San Francisco, New York, Toronto /

Aspectes sígnics:
Innovació / Disseny funcional per a una nova tecnologia

* disseny gràfic
* pictogrames
* tipografia
* pixel art

TIPOGRAFIA / DISSENY / ART

«El Texto es plural. Esto no solamente quiere decir que tiene varios sentidos, sino que realiza el plural mismo del sentido: un plural irreductible (y no solamente aceptable). El Texto no es coexistencia de sentidos, sin paso, sin travesía: no puede, pues, depender de una interpretación. incluso liberal, sino de una explosión, de una diseminación. El plural del Texto se apega. en efecto, no a la ambigüedad de sus contenidos. sino a lo que podríamos llamar la pluralidad estereográfica de los significantes que lo tejen (etimológicamente, el texto es un tejido) .» — DE LA OBRA AL TEXTO, de Roland Barthes.


L'art conceptual desplaça la importància del subjecte per focalitzar-la en el concepte. Pel que fa a la concepció de l'obra com a text, els artistes utilitzen el llenguatge com a element fonamental de l'obra tractant-lo amb component lúdic.

EL TEXT CONCEPTUAL:

El punt de partida són conceptes, reflexions o preguntes que donen peu a la participació per part de l'espectador.

ALLEN RUPPERSBERG (1944)



EDWARD RUSHA (1937)







JOSEPH KOSUTH (1945)






LAWRENCE WEINER (1942)





ROBERT MONTGOMERY (1972):






STEFAN SAGMEISTER (1962):



EL TEXT POÈTIC:

En aquest cas es tendeixen a jocs de paraules que poden tenir dobles sentits i per tant la funció és principalment lúdica.

PEREJAUME (1957)



JOAN BROSSA (1919)





EL TEXT COM A DOCUMENT:

S'utilitza el recurs del text per transmetre dades o missatges objectius, comptant amb una visió crítica i fins i tot de denúncia.

WALKER EVANS





IGNASI ABALLÍ (1958)






ON KAWARA (1966)





EL TEXT EXPRESSIONISTA:

El text és un element més de l'obra pictòrica, el text és purament gestual.

ANTONI TÀPIES (1923)



CY TWOMBLY (1928)



EL TEXT POLÍTIC:

S'utiliza el text com a mitjà per a transmetre missatges de denúncia social, al mateix temps suposa un exercici de reflexió per part de l'espectador.


BARBARA KRUGER (1945)





JENNY HOLZER (1950)





ROGELIO LÓPEZ CUENCA (1937)


VISIONATS:



GEOMETRIA / DISSENY / ART

1. JOSEF ALBERS:






2. ANNI ALBERS:



3. FRANK STELLA:



4. MAX BILL:





5. SOL LEWITT:







6. PETER HALLEY:




7. VARVARA STEPÁNOVA:





8. VICTOR VASARELY:








9. BRIDGET RILEY:




10. HILMA AF KLINT:





11. MATT MULLICAN:




12. PIET MONDRIAN:






13. ANTON STANKOWSKI:





14. PABLO PALAZUELO:






15. LYGIA PAPE:





16. WASSILY KANDINSKY:





17. YAYOI KUSAMA:



18. ROY LICHTENSTEIN:





19. GABRIEL OROZCO:






20. SONIA DELAUNAY:







21. LISSITZKY:






22. KAZIMIR MALÉVICH:





23. SOPHIE TAEUBER-ARP:





24. HANS ARP:






25. RICHARD ANUSZKIEWICZ:






26. ALBERT RUIZ VILLAR:






27. REGINA GIMÉNEZ:




28. EMMA KUNZ:






29. OLGA ROZANOVA:







30. LÁSZLÓ MOHOLY-NAGY:








31. ELLSWORTH KELLY:



32. CARMEN HERRERA:








33. RUBEM VALENTIM:







34. TOMMA ABTS:





35. NASREEN MOHAMEDI:






36. HENRYK STAZEWSKI:







37. PAULE VÉZELAY:







38. PAUL KLEE









39. MARÇ RABAL:






40. SABINE FINKENAUER:








41. HANS HINTERREITER:






42. WILLI BAUMEISTER:





43. WYNDHAM LEWIS:






44. BEN NICHOLSON:







45. EDUARDO CHILLIDA:






46. LIUBOV POPOVA:






47. HENRI MATISSE:





48. ALEXANDRA EXTER:






49. OLGA FRÖBE-KAPTEYN:







50. GUNTA STÖLZL:








51. FLORENCE HENRI:








52. VERENA LOEWENSBERG:








53. VERA PAGAVA:





54. MARCELLE CAHN:








55. TESS JARAY: